Φρενάρισμα. Το έχεις; Ξανασκέψου το…

Φρενάρισμα. Το έχεις; Ξανασκέψου το…

Σας έχει τύχει ποτέ να πεταχτεί κάθετα στη μέση του δρόμου παιδάκι που κυνηγάει την μπάλα του; Σας ευχόμαστε να μην σας συμβεί ποτέ, γιατί από την ώρα που θα δείτε το μικρό, μέχρι που το αυτοκίνητό σας θα ακινητοποιηθεί εντελώς, τα συναισθήματα δεν περιγράφονται! Γιατί στα λόγια, το να φρενάρεις σε μια κατάσταση όπως η παραπάνω φαίνεται εύκολο, όμως στην πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετικά.

Στην πράξη «παγώνεις». Τα χέρια σου κοκαλώνουν στο τιμόνι, το πόδι σου «μένει» στο φρένο, και στα δευτερόλεπτα που ακολουθούν απλά βλέπεις την απόσταση από τον μπροστινό να μικραίνει… και να μικραίνει…

Ο μέσος οδηγός σε φρενάρισμα πανικού έχει την παραπάνω αντίδραση, και φυσικά δεν τον κατακρίνουμε. Ωστόσο, υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορούμε όλοι μας να γνωρίζουμε, ώστε να φρενάρουμε πιο αποτελεσματικά. Ας δούμε λοιπόν 5 ενέργειες που μπορούν να βελτιώσουν τον τρόπο που φρενάρουμε.

Μπορείς να στρίψεις όταν φρενάρεις

Τα περισσότερα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους έχουν ABS. Αυτό είναι ένα σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών που εξυπηρετεί δύο σκοπούς: Ο πρώτος είναι να μειώσει (υπό συνθήκες) την απόσταση φρεναρίσματος, ο δεύτερος είναι να δώσει στον οδηγό τη δυνατότητα να κατευθύνει το αυτοκίνητο εκεί που θέλει και άρα να αποφύγει το εμπόδιο. Αυτό συμβαίνει διότι αν οι τροχοί μπλοκάρουν, τότε χάνεται η πρόσφυση και αντίστοιχα χάνεις και το τιμόνι. Άρα, σε περίπτωση που το αυτοκίνητό σου έχει ABS, προσπάθησε να φρενάρεις και να αποφύγεις το μπροστινό εμπόδιο στρίβοντας και μη μένοντας με κλειδωμένο το τιμόνι στην ευθεία! Εμείς θα λέγαμε να το δοκιμάσεις μάλιστα και σε μια αλάνα, όχι στο δρόμο. Αν έχεις προπονηθεί από πριν, θα είσαι πιο έτοιμος όταν πρέπει…

Μη σηκώσεις το πόδι από το φρένο

«Ακόμη θυμάμαι την πρώτη φορά που φρέναρα ως νέος οδηγός και μπήκε το ABS. Το πεντάλ έτρεμε και εγώ -μέγα λάθος- ταράχθηκα και σήκωσα ελαφρώς το πόδι από το φρένο».

Το παραπάνω μας το εκμυστηρεύτηκε έμπειρος οδηγός σήμερα, και τώρα που το ξανασκεφτόμαστε ίσως να βρεθήκαμε και εμείς στη θέση του… Συμβουλή μας λοιπόν: αν το αυτοκίνητό σου έχει ABS, τότε κράτα γερά πατημένο το φρένο και μην χαλαρώσεις την πίεση που του ασκείς! Μάλιστα, όπως και με την παραπάνω συμβουλή, θα λέγαμε να το δοκιμάσεις στην πράξη, ώστε να έχεις νιώσει την αντίδραση του αυτοκινήτου σου από πριν. Φυσικά, με ασφάλεια! Δεν θέλεις να σε… φιλήσει ο πισινός σου!

Στην ανάγκη τράβα το χειρόφρενο

Αν δείτε τα πράγματα σκούρα, τότε ίσως χρειαστεί να τραβήξτε και το χειρόφρενο. Μπορεί να ακούγεται παράτολμο, αλλά σε συνθήκες υποστροφής, που το αυτοκίνητο φεύγει με τα μούτρα, το τράβηγμα του χειρόφρενου, ενώ παράλληλα στρίβετε προς την αντίθετη πλευρά από τη φορά που έχετε μπορεί να σώσει την κατάσταση. Βέβαια η συγκεκριμένη τεχνική απαιτεί πολύ επιδέξιους χειρισμούς και θα πρέπει να την εφαρμόσετε μόνο ως τελευταία επιλογή, προ του ατυχήματος και εφόσον είστε έμπειρος οδηγός.

Μην κολλάς στον μπροστινό

Ακούγεται πολύ τετριμμένο, όμως είναι πέρα για πέρα αληθινό! Αφήνοντας απόσταση από τον μπροστινό έχεις καλύτερη ορατότητα και περισσότερο χρόνο αντίδρασης για να φρενάρεις.

Τι είναι αυτό; Θα απαντήσουμε με το παρακάτω παράδειγμα: Το Honda Civic TypeR έχει την καλύτερη επίδοση των φρένων στις μετρήσεις του AutoΤρίτη. Για το 100-0 χλμ./ώρα έκανε μόλις 33,7 μέτρα. Ωστόσο, ο καλύτερος οδηγός του κόσμου πίσω από το τιμόνι του, αν πρέπει να φρενάρει επειδή πετάχτηκε στην εθνική οδό κάποιο ζώο, δεν θα κάνει 33,7 μέτρα, αλλά 56 μέτρα! Γιατί από τη στιγμή που θα δει το ζώο, μέχρι που ασκήσει την πίεση στο πεντάλ, θα έχουν περάσει 0,6 δλ που είναι ο χρόνος αντίδρασης του οδηγού, το οποίο μεταφράζεται για το μέσο οδηγό στα 22,2 μέτρα απόσταση που έκανε μέχρι να ξεκινήσει να πατάει το πεντάλ του φρένου. Μήπως λοιπόν τώρα το ξανασκέφτεσαι και κρατάς αποστάσεις;

Κάτσε καλά! 

«Νευριάζω που βλέπω τον δίπλα οδηγό να οδηγεί ξαπλωμένος! Και δεν με πειράζει καθόλου που θα πονέσει η μέση του. Καλά να πάθει! Νευριάζω, όμως, επειδή όταν θα χρειαστεί, δεν θα μπορεί να στρίψει το τιμόνι, δεν μπορεί να πατήσει το φρένο μέχρι τέρμα και άρα θα τρακάρει». Το παραπάνω αποτελεί σχόλιο από αναγνώστη μας, και συμφωνούμε απόλυτα μαζί του. Η λάθος στάση του σώματος αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στις αντιδράσεις του οδηγού και αυτό γιατί χάνεται πολύτιμος χρόνος μέχρι να ενεργοποιηθεί το σώμα του οδηγού ή ακόμα χειρότερα αν είναι πολύ λάθος η στάση του σώματος, το πόδι του οδηγού να μην φτάνει να διανύσει όλη τη διαδρομή του πεντάλ.

Συμβουλή: Τι κάνεις χωρίς ABS 

ABS έχουν τα περισσότερα, όχι όμως όλα τα αυτοκίνητα. Τι γίνεται λοιπόν σε αυτή την περίπτωση όπου μπλοκάρουν τα φρένα και χάνεται η δυνατότητα ελέγχου με το τιμόνι; Σε μια τέτοια περίπτωση, ο πανικός είναι κακός σύμβουλος. Αυτό που πρέπει να κάνει κάποιος είναι να μιμηθεί στην ουσία τη δουλειά του ABS. Αφήνοντας και πατώντας το φρένο με μικρές κοφτές κινήσεις στο πεντάλ. Η εκτέλεση είναι δύσκολη. Για αυτό, χωρίς ABS φροντίζουμε να φρενάρουμε πιο νωρίς, έχοντας μεγαλύτερες αποστάσεις για να υπάρχει ικανός χρόνος αντίδρασης.

Σε ακόμα πιο οριακές συνθήκες, όπως π.χ. να χάσετε την πρόσφυση σε μία στροφή και πρέπει να στρίψετε συγχρόνως, όπως στην περίπτωση Νο.5, τότε μπορείτε να έχετε το ίδιο αποτέλεσμα, ωστόσο η τεχνική είναι ακόμα πιο δύσκολη και απαιτεί πολύ επιδέξιους χειρισμούς και ικανά χέρια. Σε ενδεχόμενο μπλοκαρίσματος του τροχού στρίψτε ελαφριά το τιμόνι προς την αντίθετη φορά και όσο πιο απαλά και προοδευτικά μπορείτε αφήστε το πεντάλ του φρένου και πατήστε αυτό του γκαζιού, επαναλαμβάνοντας ξανά την κίνηση, αν χρειαστεί. Τα ελάχιστα περιθώρια πρόσφυσης που βρίσκει το ελαστικό μπορεί, αν φανείτε τυχεροί, να σας επαναφέρουν στην πορεία.

Και μη ξεχνάτε πώς το σωστό φρενάρισμα απαιτεί και καλά ελαστικά. Ελέγχετε συχνά τα λάστιχα του αυτοκινήτου σας για τυχόν σημάδια που σας λένε πως θέλουν αλλαγή! Πώς; Περισσότερα κάνοντας κλικ εδώ!

Καλή σας και ασφαλή οδήγηση λοιπόν!

Πηγή: autotriti.gr


 

Για ασφάλεια και σιγουριά στα κρύσταλλα αυτοκινήτου: Glassdrive!