Χρήσιμες συμβουλές για αυτόματο κιβώτιο!

Χρήσιμες συμβουλές για αυτόματο κιβώτιο!

Είτε είναι αυτόματο, είτε μηχανικό, το κιβώτιο ταχυτήτων φθείρεται με την πάροδο του χρόνου και με την εκτεταμένη χρήση. Η φθορά αυτή αν και είναι αναπόφευκτη, είναι πιθανό να την καθυστερήσετε, μέσω ορθότερης χρήσης.

Στις μέρες μας τα αυτόματα κιβώτια κερδίζουν όλο και περισσότερους οπαδούς και γνωρίζουν μια σταθερή και ραγδαία ανάπτυξη. Οι σχέσεις που διαθέτουν τα σύγχρονα συστήματα ποικίλουν από 6 ως 9 σχέσεις, ενώ σύντομα αναμένονται και αυτόματα κιβώτια με 10 σχέσεις. Η άνεση που προσφέρουν κατά την οδήγηση, ιδιαίτερα σε αστικό περιβάλλον, με το συνεχόμενο σταμάτα-ξεκίνα και τις πολλές αλλαγές ταχυτήτων που απαιτούνται αν έχεις χειροκίνητο, είναι το μεγαλύτερο τους πλεονέκτημα ενώ παράλληλα ο έλεγχος γίνεται ηλεκτρονικά και διαθέτουν έξυπνο λογισμικό. Τα τελευταία επιτρέπουν να κάνετε οικονομική οδήγηση με ήπιες αλλαγές ταχυτήτων, αλλά και ταχύτερες αλλαγές.

Τώρα, είτε το κιβώτιο ταχυτήτων είναι μηχανικό είτε αυτόματα, αποτελεί μέρος της μηχανής του αυτοκινήτου και διαθέτει μια σειρά από αλληλένδετα μηχανικά μέρη που φθείρονται με την πάροδο του χρόνου και με την εκτεταμένη χρήση. Το περιοδικό Auto Τρίτη ζήτησε από έναν ειδικό του κλάδου να δώσει μερικές συμβουλές για την σωστή λειτουργία ενός αυτόματου κιβώτιου ταχυτήτων και εμείς σας τις παραθέτουμε παρακάτω.

  • Δεν θα πρέπει να μπαίνει ο μοχλός επιλογής σε θέση Ν, όταν το αυτοκίνητο είναι προσωρινά σταματημένο. Αυτό είναι ένα πολύ συχνό λάθος γιατί έτσι δίνεται η εντύπωση πως το όχημα τείνει να ξεκινήσει (σπρώχνει) και ο οδηγός το ζορίζει με το φρένο. Αυτό όμως δεν ισχύει, γιατί όταν το φρένο είναι πατημένο σε ακινητοποιημένο όχημα τότε το κιβώτιο αποσυμπλέκει την ταχύτητα και παραμένει ακινητοποιημένο. Σε περίπτωση που το όχημα σπρώχνει παραπάνω από το κανονικό τότε υπάρχει πρόβλημα είτε στον μετατροπέα ροπής ή ο κινητήρας έχει ανεβασμένες στροφές στο ρελαντί.
  • Το όχημα πρέπει να ακινητοποιηθεί πλήρως, όταν αλλάζει η θέση του μοχλού επιλογής από D σε R. Σε περίπτωση που θα γίνει το αντίθετο καταπονείται τόσο το κιβώτιο όσο και άλλα κινούμενα μέρη, γιατί αλλάζει απότομα η φορά της ροπής.
  • Ποτέ δε θα πρέπει να μπαίνει ταχύτητα, είτε D, είτε R μαρσαριστά. Με άλλα λόγια με πατημένο το γκάζι, πάντα θα πρέπει να αλλάζει ο λεβιές με στροφές ρελαντί. Γιατί διαφορετικά γίνεται απότομη η μετάδοση του φορτίου και καταπονούνται διάφορα κινούμενα μηχανικά μέρη.
  • Στο παρκάρισμα του οχήματος ο λεβιές θα πρέπει να μπει σε θέση Ρ (parking). Θα πρέπει πρώτα να ακινητοποιηθεί πλήρως το όχημα με το φρένο και στη συνεχεία να μπει χειρόφρενο για να «κρεμάσει» το βάρος του οχήματος στο χειρόφρενο. Μόνο έτσι μπαίνει ο μοχλός επιλογής στη θέση Ρ. Ωστόσο ισχύει και το αντίστροφο, δηλαδή όταν γίνεται η εκκίνηση του οχήματος θα πρέπει πρώτα να βγει ο λεβιές από τη θέση Ρ και μετά να κατεβάσουμε το χειρόφρενο. Αυτό ισχύει περισσότερο για παρκάρισμα σε έδαφος με κλίση. Σε κάθε αυτόματο κιβώτιο υπάρχει ένα γρανάζι με χοντρή οδόντωση, το λεγόμενο γρανάζι parking, άμεσα συνδεδεμένο με τον μοχλό επιλογής με ντίζες ή με ένα ηλεκτρικό μοτέρ. Αυτό είναι στην ουσία ένα μηχανισμός ασφαλείας για να αποτρέψει το όχημα να κυλίσει.
  • Οποιαδήποτε αλλαγή θέσης στον μοχλό επιλογής θα πρέπει να γίνεται σκάλα-σκάλα και όχι απότομα, γιατί και ο μοχλός επιλογής στα αυτοκίνητα από 15ετια περίπου μέχρι σήμερα έχει ενσωματωμένο εγκέφαλο.
  • Χρειάζεται προσοχή κάθε φορά που παίρνει μπροστά το όχημα, να έχει έρθει σε θερμοκρασία λειτουργίας προοδευτικά με χαλαρή οδήγηση και όχι να ξεκινά απότομα και νευρικά. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για την σωστή λειτουργία τόσο του αυτόματου κιβωτίου όσο και για τον κινητήρα.
  • Θα πρέπει να ελέγχεται τακτικά η στάθμη στο αυτόματο κιβώτιο, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις που υπάρχει διαρροή λαδιού. Στα περισσότερα οχήματα με αυτόματο κιβώτιο υπάρχει δείκτης λαδιού, σε άλλα πάλι δεν υπάρχει και θα πρέπει να ελεγχθεί από εξειδικευμένο προσωπικό στο συνεργείο.
  • Τέλος, σημαντική είναι και η συντήρηση του αυτόματου κιβωτίου. Πρέπει να τηρούνται τα χρονικά/χιλιομετρικά περιθώρια του κατασκευαστή. Σε κάθε κιβώτιο ταχυτήτων υπάρχουν αναλώσιμα τα οποία αλλάζονται στην συντήρηση όπως είναι τα λάδια, το φίλτρο λαδιού. Σε αρκετά κιβώτια υπάρχει φλάντζα καρτέρ και ένας πλαστικός αντάπτορας όπου κουμπώνει η φίσα καλωδίων.

Ακολουθήστε λοιπόν τα παραπάνω και επεκτείνετε το χρόνο ζωής για το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων του αυτοκινήτου σας!


 

Για σιγουριά και ασφάλεια στα κρύσταλλα αυτοκινήτου: Glassdrive!