Λεξικό Αυτοκινήτου για Αρχάριους

Λεξικό Αυτοκινήτου για Αρχάριους

Ακούμε συχνά λέξεις σχετικά με το αυτοκίνητο αλλά ξέρουμε τι πραγματικά σημαίνουν; Παρακάτω μπορείτε να βρείτε ένα μικρό λεξικό αυτοκινήτου για αρχάριους, ώστε να μπορείτε να βρείτε τι σημαίνει αυτή η “άγνωστη-γνωστή” λέξη που ακούτε συνέχεια!

Α
ABS (Anti-lock Braking System): Αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών όσο δυνατά και αν πατήσουμε το πεντάλ του φρένου, ρυθμίζοντας την πίεση των φρένων σε κάθε τροχό.

Αερόσακος: Συμπιεσμένος σάκος που ενεργοποιείται κατά τη σύγκρουση και φουσκώνει με αέρα σε περίπτωση ατυχήματος, με σκοπό την προστασία των επιβατών. Η διαδικασία φουσκώματος γίνεται με πυροτεχνικό μηχανισμό που προκαλεί έκρηξη αβλαβών αερίων. Συγκαταλέγεται στα συστήματα παθητικής ασφάλειας. Υπάρχουν αερόσακοι οδηγού, συνοδηγού, πλευρικοί, οροφής, καθώς και γονάτων οδηγού. Μία επίσης ξεχωριστή καινοτομία της Ford, είναι οι ειδικά διαμορφωμένες πίσω ζώνες ασφάλειας με ενσωματωμένους αερόσακους, οι οποίες προσφέρουν στους επιβάτες των πίσω εξωτερικών καθισμάτων ένα μοναδικό επίπεδο προστασίας.

Aμεσος ψεκασμός: Σύστημα τροφοδοσίας στο οποίο το μείγμα καυσίμου ψεκάζεται από το μπεκ, υπό υψηλή πίεση και με ακρίβεια απευθείας στο θάλαμο καύσης. Θεωρητικά τα συστήματα άμεσου ψεκασμού έχουν καλύτερη απόδοση ισχύς και μειωμένη κατανάλωση καυσίμου.

Αμορτισέρ: Τα αμορτισέρ αποτελούν μέρος του συστήματος ανάρτησης και ο ρόλος τους είναι να αποσβένουν τους κραδασμούς του αμαξώματος, εξ ου και η ελληνιστί ονομασία αποσβεστήρας.

Ανάρτηση: Πρόκειται για ένα σύστημα από εξαρτήματα που παρεμβάλλονται μεταξύ των σταθερών τμημάτων του αυτοκινήτου και των τροχών, το οποίο ελέγχει και περιορίζει τις κινήσεις των τροχών και καθορίζει την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου.

Ατμοσφαιρικός κινητήρας: Είναι ο κινητήρας στον οποίο το μείγμα του καυσίμου ψεκάζετε μέσα στους κυλίνδρους υπό συνθήκες ατμοσφαιρικής πίεσης και όχι υπερσυμπιεσμένος.

Αυτόνομη οδήγηση: Πρόκειται για μια τεχνολογία κατά την οποία ο οδηγός του οχήματος καθίσταται ανενεργός και το ίδιο το αυτοκίνητο αναλαμβάνει όλες τις λειτουργίες. Αναγνωρίζει σήμανση, φανάρια και την κίνηση όλων των υπόλοιπων οχημάτων. Έτσι το αυτοκίνητο σταματάει μόνο του, στρίβει μόνο του και σε πηγαίνει όπου του ζητήσεις.

Β
Βάση κινητήρα: Μεταλλικά εξαρτήματα με σινεμπλόκ πάνω στα οποία στηρίζεται ο κινητήρας του αυτοκινήτου, με σκοπό να απορροφούν τους κραδασμούς από την λειτουργία του μοτέρ.

Βεντιλατέρ: Το βεντιλατέρ είναι ένας ανεμιστήρας, ο οποίος βρίσκεται στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου ή της μηχανής και κρυώνει το νερό που ψύχει τον κινητήρα.

Boxer κινητήρας: Επίπεδος κινητήρας όπου οι κύλινδροι τοποθετούνται απέναντι εξασφαλίζοντας έτσι χαμηλότερο κέντρο βάρους και λιγότερες δονήσεις.

Γ/C
Common Rail Biesel: Σύστημα ψεκασμού των πετρελαιοκινητήρων που μπορεί να μεταβάλει τους χρόνους και την πίεση του ψεκασμού ανάλογα τις συνθήκες λειτουργίας του κινητήρα για να επιτευχθούν μειωμένοι ρύποι και κατανάλωση.

Δ/
Διαφορικό: Όταν στρίβει ένα όχημα, οι τροχοί που βρίσκονται στην εξωτερική πλευρά της καμπύλης διανύουν μεγαλύτερη απόσταση από τους τροχούς που βρίσκονται στη εσωτερική πλευρά. Άρα, οι εξωτερικοί τροχοί θα πρέπει να στρέφονται ταχύτερα από τους εσωτερικούς. Ο μηχανισμός που επιτρέπει στους κινητήριους τροχούς ή στους δυο άξονες μετάδοσης να περιστρέφονται με διαφορετικές γωνιακές ταχύτητες και να κατανέμει τη ροπή στρέψης ονομάζεται διαφορικό.

Δίσκος-πλατό: Τα δύο βασικά μέρη του συμπλέκτη. Το πλατό συνδέεται με τον στροφαλοφόρο άξονα και κινείται με τις ίδιες στροφές του κινητήρα, ενώ ο δίσκος είναι συνδεδεμένος με το κιβώτιο ταχυτήτων και πιέζεται από το πλατό. Με τον τρόπο αυτόν μεταφέρεται η παραγόμενη από τον κινητήρα ροπή στο κιβώτιο, για να μεταδοθεί από εκεί στο διαφορικό και τους τροχούς.

Δισκόφρενα: Ο πιο διαδεδομένος τύπος φρένου μαζί με τα ταμπούρα. Αποτελείται από μια δισκόπλακα και μια δαγκάνα που φέρει δύο τακάκια, τα οποία όταν πατάτε το πεντάλ του φρένου πιέζουν τη δισκόπλακα για να επιβραδύνουν το αυτοκίνητο.

Ε
Εγκέφαλος: Πρόκειται για ένα μικροϋπολογιστής ο οποίος ο οποίος αναγνωρίζει -μέσω εγκατεστημένου από τον κατασκευαστή προγράμματος- όλες τις μεταβλητές του κινητήρα για την καλύτερη καύση του και χρησιμοποιείται για τον έλεγχο όλων των λειτουργιών του ηλεκτρικού συστήματος.

Ενεργητική ασφάλεια: Ως ενεργητική ασφάλεια ορίζεται το σύνολο των τεχνολογιών και των μερών που επιτρέπει στο όχημα και στον οδηγό να αποφύγει ένα ατύχημα (τιμόνι, φρένα, αναρτήσεις, ελαστικά, κ.τ.λ.).

Ευθυγράμμιση: Η εργασία κατά την οποία ο κάθε τροχός είναι ευθυγραμμίζεται με συγκεκριμένο τρόπο, ώστε να σχηματίζει δεδομένες γωνίες σε σχέση με το οριζόντιο επίπεδο του δρόμο, τον άλλο τροχό του ιδίου άξονα και το αμάξωμα. Αν το αυτοκίνητο «τραβάει» το τιμόνι αριστερά ή δεξιά, αλλάζει την ευθεία πορεία του στο φρενάρισμα ή στρίβει διαφορετικά στις στροφές, τότε υπάρχει πρόβλημα ευθυγράμμισης.

Ζ
Ζυγοστάθμιση: Η εργασία κατά την οποία διορθώνεται η ανομοιόμορφη κατανομή του βάρους του τροχού. Η ανομοιόμορφη κατανομή προκαλεί τρέμουλο στο τιμόνι, αυξημένες φθορές στα μηχανικά μέρη, στο σύστημα διεύθυνσης και στα ελαστικά του αυτοκινήτου.

Η
Ηλεκτρική υποβοήθηση: Τύπος μηχανισμού του συστήματος διεύθυνσης. Αυτό είναι υπεύθυνο να μεταφέρει την εντολή που δίνει ο οδηγός από το τιμόνι στους τροχούς έτσι, ώστε να επιτυγχάνεται η επιθυμητή πορεία. Η κατασκευή ενός ηλεκτρικού συστήματος υποβοήθησης αποτελείται από έναν ηλεκτροκινητήρα και ορισμένους αισθητήρες. Όταν το αυτοκίνητο κινείται στην ευθεία ή όταν δεν υπάρχει ανάγκη υποβοήθησης του τιμονιού, ο ηλεκτροκινητήρας απενεργοποιείται και έτσι δεν καταναλώνεται ενέργεια, ενώ όταν απαιτείται υποβοήθηση τότε το σύστημα ενεργοποιείται αυτόματα για όσο διάστημα είναι αναγκαίο.

Θ
Θάλαμος καύσης: Είναι ο χώρος που πραγματοποιείται η καύση του μίγματος καυσίμου και ορίζεται από τον χώρο του κυλίνδρου που μένει κενό όταν το έμβολο βρίσκεται στο ανώτερο σημείο της διαδρομής του. Ο σχεδιασμός του επηρεάζει την απόδοση και τις εκπομπές ρύπων του κινητήρα.

Ι
Ιπποδύναμη: Είναι ένα φυσικό μέγεθος που μετράει την ισχύ που αποδίδεται από τον κινητήρα του αυτοκινήτου και την ικανότητά του να τραβάει το αυτοκίνητο. Στην ουσία αποκαλύπτει το πόσο γρήγορα μπορούν να περιστραφούν οι τροχοί του αυτοκινήτου. Η ιπποδύναμη είναι υπεύθυνη για το 0-100 χλμ. ώρα και την τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου. Διάβασε παράρτημα «Μάθε τις Διαφορές –Ιπποδύναμη/Ροπή»

Intercooler: Το intercooler είναι ζωτικής σημασίας εξάρτημα για τα υψηλών επιδόσεων turbo αυτοκίνητα, μιας και ψύχει τον αέρα πριν πάει στην εισαγωγή, συμβάλλοντας έτσι στην καλύτερη απόδοση του βελτιωμένου κινητήρα σας.

ISOFIX: Το σύστημα ISOFIX είναι ένα διεθνές πρότυπο για τα σημεία υποδοχής παιδικών καθισμάτων στην καμπίνα των επιβατών, ώστε να «κλειδώσει» σωστά στις ειδικές υποδοχές. Υποδοχείς ISOFIX είναι τα μεταλλικά άγκιστρα που βρίσκονται στη σχισμή ανάμεσα στην πλάτη και το κάθισμα. Σε αυτούς τους υποδοχείς κουμπώνουν οι ειδικοί βραχίονες της βάσης του παιδικού καθίσματος.

Κ
Καρμπυρατέρ: Πρόκειται για ένα σημαντικό εξάρτημα της μηχανής εσωτερικής καύσης με βενζίνη που επιτυγχάνει την αυτόματη ανάμειξη του αέρα και του καυσίμου, σε κατάλληλη αναλογία, προκειμένου αυτό να τροφοδοτηθεί στη μηχανή. Με τη μεγάλη εξάπλωση της χρήσης των ηλεκτρονικών συστημάτων έγχυσης καυσίμου (injection), το καρμπυρατέρ τείνει να εξαφανιστεί από τα σύγχρονα οχήματα. Ελλ. εξαερωτήρας.

Κετάνια: Ο αριθμός κετανίου είναι ένδειξη του πόσο άμεσα ξεκινάει ένα καύσιμο να αναφλέγεται υπό τις συνθήκες λειτουργίας ενός ντιζελοκινητήρα (βλ. οκτάνια για κινητήρα βενζίνης). Όσο υψηλότερος είναι ο αριθμός κετανίου, τόσο ευκολότερη είναι η ανάφλεξη.

Κομπρέσορας: Είναι ένας μηχανικός συμπιεστής που συμβάλλει στην καλύτερη καύση του μείγματος και κατ΄επέκταση στην αύξηση ισχύος σε κινητήρες εσωτερικής καύσης. Στηρίζεται πάνω στην ίδια θεωρία εκμετάλλευσης του αέρα εισαγωγής που στηρίζεται και το τούρμπο. Διαφέρει από αυτό στη συνδεσμολογία του, καθώς η φτερωτή του είναι συνδεδεμένη κατευθείαν πάνω στο στρόφαλο μέσω ιμάντα, συνεπώς ο βαθμός συμπίεσης του αέρα είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τον ρυθμό περιστροφής του κινητήρα, αφού όσο ανεβαίνουν οι στροφές τόσο αυξάνεται και η συμπίεση του αέρα. Διάβασε παράρτημα «Μάθε τις Διαφορές –Υπερτροφοδοσία».

Κύλινδρος: Είναι ο κυλινδρικός χώρος, ο οποίος βρίσκεται στον κινητήρα και μέσα σε αυτόν κινείται το πιστόνι. Ο κύλινδρος δέχεται μέσα του το μείγμα καυσίμου με αέρα και το μπουζί το αναφλέγει, πυροδοτώντας έτσι μια μικρή στιγμιαία έκρηξη που κινεί το πιστόνι πάνω και κάτω.

Λ
Λάμδα αισθητήρας: Είναι ο αισθητήρας που ελέγχει διαρκώς τη σύσταση των καυσαερίων και στέλνει τα δεδομένα που παρουσιάζουν τη διαφοροποίηση ανάμεσα στο πραγματικό και το ιδανικό μίγμα στον εγκέφαλο και αυτός επαναρυθμίζει την αναλογία αέρα-καυσίμου.

Μ
Μπουζί: Είναι το εξάρτημα το οποίο είναι τοποθετημένο στον θάλαμο καύσης κάθε κυλίνδρου του κινητήρα του αυτοκινήτου. Μέσω ηλεκτρικής ενέργειας που δέχεται δημιουργεί σπινθήρα (για αυτό και στα ελληνικά ονομάζεται σπινθηριστής) ώστε να γίνει η ανάφλεξη του μίγματος καυσίμου-αέρα. Συναντάται μόνο σε κινητήρα βενζίνης ή αερίου.

Μίζα: Η μίζα είναι ένα βασικό εξάρτημα του ηλεκτρικού συστήματος του αυτοκινήτου και θέτει τον κινητήρα σε λειτουργία. Ενεργοποιείται με το γύρισμα του κλειδιού παίρνοντας ρεύμα κατευθείαν από την μπαταρία.

Ν
Ντιστριμπιτέρ: Ειδικό εξάρτημα των βενζινοκινητήρων, με το οποίο γίνεται η διανομή του ρεύματος στα μπουζί με περιστροφικό τρόπο ώστε η ανάφλεξη στους κυλίνδρους να είναι διαδοχική.

Ο
Οκτάνια: Ο αριθμός οκτανίου (βλ. κετάνια για κινητήρα πετρελαίου) είναι ένα μέτρο της ποιότητας της βενζίνης. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός οκτανίου ενός καυσίμου τόσο μεγαλύτερη είναι και η επιτρεπόμενη σχέση συμπιέσεως, άρα και η ενεργειακή απόδοση του κινητήρα.

Π
Παθητική ασφάλεια: Με τον όρο παθητική ασφάλεια συμπεριλαμβάνεται κάθε σύστημα που στοχεύει στην προστασία των επιβατών στην περίπτωση που συμβεί ατύχημα, όπως π.χ οι αερόσακοι.

Πολλαπλασιαστής: Πρόκειται για εξάρτημα που πολλαπλασιάζει την τάση του ρεύματος από την μπαταρία στα απαιτούμενα volt που χρειάζονται τα μπουζί για να πραγματοποιηθεί η καύση.

Ρ
Ροπή: Είναι το φυσικό μέγεθος που εκφράζει κατά πόσο γρήγορα μπορεί να επιταχύνει ο κινητήρας το αυτοκίνητο. Είναι υπεύθυνη για τις ρεπρίζ του αυτοκινήτου.

Σ
Σινεμπλόκ: Tα silent block ή σινεμπλόκ είναι μικρά λαστιχένια μέρη, που συγκρατούν τα μέρη της ανάρτησης και «φιλτράρουν» τους κραδασμούς. Κατασκευάζονται από ελαστικό υλικό, το οποίο, ανάλογα με τις απαιτήσεις, είναι πιο μαλακό ή πιο σκληρό. Ανάλογα την σκληρότητά τους προσφέρουν άνεση ή σπορ χαρακτήρα. Όσο πιο σκληρό είναι το σινεμπλόκ, τόσο πιο καλή η αίσθηση οδήγησης, αλλά μειώνεται η άνεση.

Στροφαλοφόρος άξονας: Ο στροφαλοφόρος αποτελεί το συνδετικό στοιχείο μεταξύ του κιβωτίου ταχυτήτων και των εμβόλων και μετατρέπει την παλινδρομική κίνηση των εμβόλων σε περιστροφική. Η λειτουργία του μπορεί να παρομοιαστεί με την περιστροφή που εκτελεί μια μανιβέλα όταν της ασκήσουμε μυϊκή δύναμη.

Τ
Ταμπούρα: Τα ταμπούρα τοποθετούνται μόνο στους πίσω τροχούς, γιατί οι πιέσεις που ασκούνται σε αυτούς κατά τη διάρκεια ενός φρεναρίσματος είναι πολύ μικρότερες από αυτές των μπροστινών τροχών. Αυτό το σύστημα βασικά αποτελείται από το τύμπανο, τις σιαγόνες και τα ελατήρια επαναφοράς. Το τύμπανο αποτελεί το κάλυμμα του συστήματος, οι σιαγόνες αναλαμβάνουν την επιβράδυνση του τροχού μέσω της τριβής που ασκούν στο εσωτερικό του τύμπανου και τα ελατήρια επαναφοράς έλκουν τις σιαγόνες προς τον άξονα περιστροφής του τροχού. Η απόδοσή τους είναι μικρότερη των δίσκων και αναπτύσσουν ευκολότερα αυξημένη θερμοκρασία.

Τετραδιεύθυνση: Είναι το σύστημα που επιτρέπει και στους τέσσερις τροχούς να στρίβουν. Χωρίζεται σε παθητική και ενεργητική. Στην περίπτωση της παθητικής τετραδιεύθυνσης οι πίσω τροχοί περιστρέφονται με την φορά των εμπρός τροχών. Όσον αφορά στην ενεργητική τετραδιεύθυνση, σε μικρές ταχύτητες οι πίσω τροχοί περιστρέφονται κατά ανάποδη φορά βοηθώντας την ευελιξία, ενώ στις υψηλές ταχύτητες περιστρέφονται κατά την ίδια φορά βοηθώντας τη σταθερότητα και την ακρίβεια χειρισμών.

Τούρμπο: Μηχανισμός που στοχεύει στην αύξηση ισχύος σε κινητήρες εσωτερικής καύσης. Στηρίζεται πάνω στην ίδια θεωρία εκμετάλλευσης του αέρα εισαγωγής που στηρίζεται και ο κομπρέσορας.

Υ
Υβριδικό αυτοκίνητο: Υβριδικά αποκαλούνται τα αυτοκίνητα των οποίων το κινητήριο σύνολο αποτελείται από ένα κινητήρα εσωτερικής καύσης (κατά βάση βενζινοκινητήρα), ένα ή και παραπάνω ηλεκτροκινητήρες, καθώς και τη συστοιχία συσσωρευτών (μπαταρίες). Τα υβριδικά οχήματα μπορούν να φορτίζουν τις μπαταρίες τους είτε μέσω της κίνησής τους, είτε μπαίνοντας σε πρίζα.

Υγραεριοκίνηση (LPG): Αποτελεί εναλλακτική μορφή καυσίμου, στην οποία ο κινητήρας βενζίνης ή πετρελαίου τροποποιείται κατάλληλα, ώστε να δέχεται ως καύσιμο για να κάνει τις καύσεις του και υγραέριο, το οποίο αποθηκεύεται σε μια δεύτερη δεξαμενή. Τα υγραεριοκίνητα αυτοκίνητα είναι είτε εργοστασιακά ή έχουν υποστεί μετατροπή, μετά την αγορά τους.

Φ
Φίλτρο DPF: Αρχικά το diesel particulate filter. Πρόκειται για ένα φίλτρο που συναντάμε στα diesel οχήματα και έχει ως σκοπό να παγιδεύσει τα σωματίδια αιθάλης που παράγονται, τα οποία κατά την καύση του diesel είναι υπεύθυνα για τον μαύρο καπνό που βλέπουμε να αποβάλλεται από τις εξατμίσεις.

Φυσικό αέριο (CNG): Όπως και το υγραέριο ανήκει στην κατηγορία των εναλλακτικών καυσίμων και λειτουργεί με τον ίδιο ακριβώς τρόπο.

Ψ
Ψεκασμός: Το σύστημα ηλεκτρονικού ψεκασμού καυσίμου (electronic fuel injection, EFI) οχήματος είναι το σύγχρονο (ηλεκτρονικά ελεγχόμενο) σύστημα έγχυσης καυσίμου (ψεκασμού), το οποίο έχει αντικαταταστήσει τα παραδοσιακά μηχανικά συστήματα τροφοδοσίας καυσίμου. Είναι υπεύθυνο για τον καθορισμό της σύστασης του μίγματος αέρα/καυσίμου.

Ψεκαστήρας: Οι εγχυτήρες (μπεκ) στα συστήματα έγχυσης καυσίμου (fuel injection) είναι τα εξαρτήματα μέσω των οποίων το καύσιμο διασκορπίζεται στο θάλαμο καύσης των κινητήρων. Είναι τα τελευταία εξαρτήματα στο σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου, παραλαμβάνουν το καύσιμο με υψηλή πίεση από την αντλία έγχυσης, προετοιμάζουν το καύσιμο για ψεκασμό με την βοήθεια των κατάλληλα διαμορφωμένων ακροφυσίων και το διασκορπίζουν στους θαλάμους καύσης του κινητήρα.

 

Πηγή: autotriti.gr


 

Κι αν θέλετε να είστε σίγουροι για το παρμπρίζ και τα κρύσταλλα του αυτοκινήτου σας, εμπιστευτείτε τον ειδικό: Glassdrive!