Αμορτισέρ: Πόσο πραγματικά «ζουν»;

Αμορτισέρ: Πόσο πραγματικά «ζουν»;

Ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο ρόλος των αμορτισέρ είναι να «προστατεύουν» τη διαδρομή των αναρτήσεων όταν το αυτοκίνητο περνάει επάνω από μια ανωμαλία του οδοστρώματος. Για να επιτραπεί η απορρόφηση του τραντάγματος από τις λακκούβες, οι τροχοί συνδέονται με το όχημα μέσω ενός συστήματος μοχλών και ελατηρίων (τις αναρτήσεις) που επιτρέπουν τις απαραίτητες ταλαντώσεις. Ωστόσο, τα προβλήματα ομαλότητας του δρόμου έχουν την τάση να κάνουν τα ελατήρια να παράγουν μια συνεχή κίνηση των ίδιων των τροχών. Μία κίνηση με αρνητικές συνέπειες τόσο για την οδηγική άνεση όσο και το κράτημα στο δρόμο. Ο ρόλος των αμορτισέρ είναι ακριβώς αυτός. Μετριάζουν αυτές τις υπερβολικές διακυμάνσεις, καθιστώντας το όχημα ασφαλέστερο και πιο ευχάριστο στην οδήγηση.

Πώς λειτουργούν 

Ο μηχανισμός βασίζεται στην τριβή που προκαλείται από το πέρασμα ενός υγρού μέσα από κάποιες βαθμονομημένες οπές. Η βασική δομή των αμορτισέρ, στην πραγματικότητα, περιλαμβάνει έναν κύλινδρο γεμάτο με λάδι και ένα έμβολο που ολισθαίνει μέσα σε αυτόν: η μία πλευρά είναι συνδεδεμένη με το αυτοκίνητο, η άλλη με τον τροχό. Στο έμβολο υπάρχουν οπές, εξοπλισμένες με βαλβίδα, μέσω της οποίας το υγρό “φιλτράρει” με μεγαλύτερη ή μικρότερη ροή (ανάλογα με τις ρυθμίσεις του κατασκευαστή) φρενάροντας περισσότερο ή λιγότερο την κίνηση του ίδιου του τροχού. Αυτός ο τύπος αμορτισέρ λέγεται “ελαιοδυναμικός”. Ο τύπος του λαδιού που υιοθετείται και η βαθμονόμηση των οπών καθορίζουν το επίπεδο της ακαμψίας.

Τα πιο εξελιγμένα αμορτισέρ προβλέπουν, εκτός από το λάδι και αέριο μέσα στον κύλινδρο: πρόκειται για άζωτο, το οποίο συμπιέζεται σε δέκα ατμόσφαιρες και περιέχεται σε ένα ξεχωριστό θάλαμο. Η παρουσία του επιτρέπει την λειτουργία της συσκευής πολύ πιο απαλά και με ακρίβεια, και είναι κατάλληλο για σπόρ αυτοκίνητα ή αυτοκίνητα πολυτελείας. Αυτός ο τύπος ονομάζεται “ελαιοπνευματικός”.

Πότε όμως πρέπει να αλλάζονται; 

Είναι πολύ δύσκολο να πούμε με σιγουριά ότι τα αμορτισέρ θα κρατήσουν για 4 ή 5 χρόνια (ειδικά αν χρησιμοποιούνται σε δύσκολες καταστάσεις και δρόμους). Από την άλλη δεν είναι ασυνήθιστο να λειτουργούν για 10 χρόνια, αν το αντίστοιχο όχημα κινείται σε στρωμένο οδόστρωμα και σε απλές συνθήκες οδήγησης. Μερικοί κατασκευαστές λένε, ότι πρέπει να τοποθετούνται καινούρια κάθε 60 με 80 χιλιάδες χιλιόμετρα, αλλά αυτό παραμένει ένα θέμα που σηκώνει μεγάλη συζήτηση… Το καλύτερο είναι να τα ελέγξεις μετά τα 4 χρόνια και στη συνέχεια να τα τσεκάρεις μία φορά το χρόνο. Αντί λοιπόν να χρησιμοποιείς το χρόνο ή τα χιλιόμετρα για να αποφασίσεις πότε πρέπει να αντικαταστήσεις τα αμορτισέρ σου, χρησιμοποιήστε τα ως «οδηγούς», ώστε να ξέρεις πότε πρέπει να ελέγξεις ολόκληρη την ανάρτηση για μερική φθορά, ζημιές και διαρροές.

Πηγή: autotriti.gr


Για σιγουριά και ασφάλεια σε παρμπρίζ και κρύσταλλα αυτοκινήτου: Glassdrive!